Olijfolie op Groenten

In ons land wordt op sommige groenten traditioneel nog even een klontje boter gedaan om de smaak te accentueren. In landen rondom de Middellandse Zee wordt diezelfde methode toegepast met olijfolie. De olijfolie wordt rijkelijk over maaltijden met groente en over salades gesprenkeld.

Men wist al langer dat de toevoeging van olijfolie aan groenten de opname van vitamines en antioxidanten kan verbeteren, maar het blijkt dat deze combinatie nog een ander effect heeft: het kan je beschermen tegen een hoge bloeddruk[1].
[Foto: Olive Oil Times]
Dit nieuwe onderzoek suggereert dat een eetpatroon, dat olijfolie met nitraatrijke groenten combineert, beschermt tegen een hoge bloeddruk. Van nitraatrijke groenten werd lang gedacht dat deze een beetje giftig waren, maar de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) heeft recent geconcludeerd dat het onwaarschijnlijk is dat de blootstelling aan nitraat via groenten zal leiden tot gezondheidsrisico’s. Het Voedingscentrum heeft daarom de beperkende voorzorgsadviezen over de consumptie van nitraatrijke groente laten vervallen[2]. We kunnen dus nu echt genieten van nitraatrijkegroenten als spinazie, andijvie, rode biet en sla.

Onderzoekers waren ook in staat te bewijzen dat olijfolie en verse olijven zelf ook een bron zijn van zogenaamde nitro-vetzuren. Deze vetzuren beschermen tegen hart- en vaatproblemen en het betekent dat ze het bloeddrukverlagende effect van groenten ook nog eens versterken[3].

[1] Charles et al: Protection from hypertension in mice by the Mediterranean diet is mediated by nitro fatty acid inhibition of solubleepoxide hydrolase in Proceedings of the National Academy of Sciences – 2014
[2] Voedingscentrum: Adviezen nitraat en nitraatrijke groente (Factsheet) – September 2014. Pfd hier.
[3] Fazzari et al: Olives and Olive Oil Are Sources of Electrophilic Fatty Acid Nitroalkenes in PloS One – 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten