Eten tegen reumatoïde artritis

Ouderdom komt met gebreken, zo weet iedereen. Kwetsbare onderdelen van het lichaam zijn altijd de gewrichten. Soms is het pure slijtage (artritis), maar soms worden die gewirchten aangevallen door het eigen immuunsysteem. Dan heb je last van reumatoïde artritis en ontstaan gewrichtsontstekingen. Reumatoïde artritis kan sluipend beginnen of plotseling ontstaan. Het is een chronische ziekte met een grillig verloop.
Ondanks veel onderzoek is nog steeds niet precies bekend waardoor reumatoïde artritis wordt veroorzaakt. Vermoedelijk raakt het afweersysteem ontregeld door een samenspel van erfelijke aanleg en omgevingsfactoren, zoals roken en overmatige alcoholgebruik[1]. Het afweersysteem slaat 'op hol', waardoor er bepaalde stoffen vrijkomen. Deze vrijkomende ontstekingsfactoren veroorzaken ontstekingen in gewrichten, pezen, spieren of organen, en soms ook in bloedvaten of rond zenuwen. De ontstekingen zijn meestal chronisch.

Dat is geen goed nieuws. Huisartsen schrijven veelal ontstekingsremmers voor om de klachten wat binnen de perken te houden. Wetenschappen vragen zich al jaren af of bepaalde dieten of voedingsmiddelen wellicht kunnen helpen om reumatoïde artritis te voorkomen of de klachten daarvan te verminderen.
Nu zijn alle bestaande onderzoeken eens in een groter verband bekeken en het blijkt dat een zestal voedingsmiddelen de klachten die verband houden met reumatoïde artitis kunnen verminderen: olijfolie, blauwe bessen, pruimen, gember, kanariezaad en groene thee. Ook vonden onderzoekers dat het Mediterrane dieet positief uitpakte voor deze aandoening. Het Kretenzische Mediterrane dieet leverde de meest positieve effecten op[2].

Nu kunnen we voor olijfolie wel een verklaring ontdekken waarom juist dit voedingsmiddel zulke positieve effecten op reumatoïde artritis kan hebben: olijfolie bevat oleocanthal en oleuropein. Die stofjes hebben een werking die gelijkwaardig is aan iboprufen. Door veel olijfolie in je gerechten te gebruiken creëer je dus een soort subklinische dosis aan ontstekingsremmers.

Dan is ook direct verklaard waarom het Kretenzische dieet het allerbeste is, want die olijven bevatten de hoogste hoeveelheden oleocanthal en oleuropein.

[1] Hazes et al: Lifestyle and the risk of rheumatoid arthritis: cigarette smoking and alcohol consumption in Annals of Rheumatic Disease - 1990
[2] Khanna et al: Managing Rheumatoid Arthritis with Dietary Interventions in Frontiers in Nutrition – 2017

Geen opmerkingen:

Een reactie posten